Po fantastycznej przygodzie, jaką bez wątpienia był album Rządy X. Hellfire Gala od razu przystąpiłem do zaliczenia komiksu Gerry’ego Duggana, którego poprzedni tom dostarczył całkiem niezłej rozrywki. Recenzja komiksu Rządy X. Marauders.
Album zawiera zeszyty Marauders #16-20 oraz Marauders #22-27. Zeszyt #21 ukazał się w ramach evente Hellfire Gala. Scenariusz napisał wieloletni scenarzysta Deadpoola, Gerry Duggan. Rysunki stworzyli Stefano Caselli, Matteo Lolli i Phil Noto.
Przed czy po Hellfire Gala?
Rządy X. Marauders zbiera zeszyty, które rozgrywają się zarówno przed eventem Hellfire Gala, jak i po jego zakończeniu. Jeśli chcecie kurczowo trzymać się chronologii to najpierw przeczytajcie pierwszą połowę komiksu (#16-20), przeskoczcie na 400 – stronicowy event, i wróćcie na zeszyty #22-27. Ja tak właśnie zrobiłem. Ale to zupełnie niepotrzebne. Pierwsza część albumu rzadko kiedy odwołuje się do samej gali, ponieważ posiada własną linię fabularną. Druga część rozpoczyna się bezpośrednio po gali, więc przeczytanie całości przed eventem naraża was na duże spoilery. Reasumując. Jeśli nie chcecie przerywać czytania to sięgnijcie najpierw po Hellfire Gala, a dopiero potem przeczytajcie Marauders.
Przed galą
Seria X-Men
1. Ród X / Potęgi
2. Świt X Tom 1
3. Świt X: New Mutants
4. Empireum X-Men5. Świt X Tom 2
6. Świt X. Marauders
7. Świt X. Wolverine
8. X-Men. X Mieczy. Tom 1
9. X-Men. X Mieczy. Tom 210. Rządy X. X-Men. Tom 1
11. Rządy X. Wolverine
12. Rządy X. Hellfire Gala
13. Rządy X. Marauders
14. Rządy X. X-Men. Tom 2
Zabicie Kate Pryde to zdecydowanie przekroczenie granicy przez Czarnego Króla. Choć mutanci dysponują technologią potrafiącą wskrzeszać poległych to jednak doświadczenie śmierci jest jak najbardziej prawdziwe. Emma i Kate postanawiają dokonać zemsty i wprowadzić poważne zmiany w organizacji. Następnie Marauders przybywają do Madripooru, by pomóc wykluczonym mieszkańcom. Niestety nie podoba się to ludziom trzęsącym miastem, którzy nasyłają na nich armię nowych Reavers!
Po gali
Po zaskakującym, szokującym finale gali Hellfire, świat stanął na głowie, Liczba krajów wrogich Krakoi momentalnie się zwiększyła. Marauders muszą przystosować się do nowej sytuacji. Emma postanawia dać więcej swobody w działaniu Kukułkom Stepford, jak również wyjawić Sebastianowi Shaw prawdę o Lourdes Chantel. Niedługo potem ekipa rusza w kosmos, gdzie czeka ich spotkanie z pewnym awanturnikiem o imieniu Eden Rixlo. Niedługo potem Bobby mierzy się z… Fin Fang Foomem, a Krakoa wybiera swojego przedstawiciela przy ONZ.
Marauders – czyli dużo, ale z głową i sercem
Komiks Rządy X. Marauders nie przedstawia jednej, ciągłej fabuły. Jak widzicie wyżej różnych wątków jest cała masa. Niektóre lepsze, inne słabsze, nie schodzące jednak poniżej jakiegoś (niezłego) poziomu. Najbardziej podobają mi się polityczne machinacje. Nieoczekiwane sojusze, zgoda na mniejsze zło, czy nieoczekiwany skutek zaangażowania się Marauders w Madripoorze. Nieco słabiej, bardzo fillerowo, wypadają wątki pełne akcji. Walka Bobby’ego z Fin Fang Foomem to zupełnie niepotrzebny i zarazem bardzo dziwny zapychacz. A jednak trudno całości odmówić takiej… sympatyczności. To trudne do zdefiniowania uczucie bardzo często towarzyszy komiksom Gerry’ego Duggana. Potrafi doskonale połączyć luźną, pełną humoru atmosferę z ważniejszymi wydarzeniami i nierzadko nie boi się zaskoczyć decyzjami scenariuszowymi. I to wszystko mamy też w tym albumie.
Rządy X. Marauders – podsumowanie
Kolejny dobry, wielowątkowy komiks Duggana! Rządy X. Marauders zawiera wszystko to, czym charakteryzuje się era Krakoi. Zemsta, intrygi, nieoczekiwane sojusze, a nawet loty w kosmos. Chciałoby się trochę bardziej rozbudowanych historii, ale mam słabość do ekipy Marauders, która jest chyba najciekawszą drużyną pośród wszystkich równoległych serii X-Men. Bardzo przyjemna lektura.
Egzemplarz do recenzji dostarczyło Wydawnictwo Egmont
RZĄDY X. MARAUDERS
Book Description: Kate Pryde powraca! I dopilnuje, żeby człowiek, który skazał na śmierć ją i jej smoka, zapłacił za swoje czyny. Jej zemsta spowoduje jednak trzęsienie ziemi w Marauders – pirackiej drużynie pomagającej mutantom z całego świata dotrzeć do raju na Krakoi. Kto obejmie stery Kompanii Handlowej Hellfire? Czy władająca pogodą Storm obierze nowy kurs? I czy reszta załogi zdoła obalić skorumpowany rząd Madripooru? Stawka rośnie, powracają dawni wrogowie i przyjaciele, a kapitanka Kate kieruje swój statek ku gwiazdom…
Book Author: Gerry Duggan
Publisher - Orgnization: Story House Egmont
Publisher Logo:
Date published: 23 October 2024
Illustrator: Stefano Caselli, Matteo Lolli, Phil Noto
ISBN: 9788328171121
Number Of Pages: 288
Podsumowanie
Kolejny dobry, wielowątkowy komiks Duggana! Rządy X. Marauders zawiera wszystko to, czym charakteryzuje się era Krakoi. Zemsta, intrygi, nieoczekiwane sojusze, a nawet loty w kosmos. Chciałoby się trochę bardziej rozbudowanych historii, ale mam słabość do ekipy Marauders, która jest chyba najciekawszą drużyną pośród wszystkich równoległych serii X-Men. Bardzo przyjemna lektura.